MENU
OCMW en Mediprima - Verplicht gebruik door huisartsen
DMH - Aanbevelingen van het Rekenhof i.v.m. de duurtijd van de tenlastename van de zorg
9ter - Gevolgen van de nieuwe regels inzake gezinshereniging voor 9ter-geregulariseerden
Fedasil - Actualisatie medisch vademecum
Humanitaire visum - Evacuaties voor zieke personen uit Gaza
Voorstel voor een nieuwe Terugkeerverordering - Uitwisseling van medische gegevens
Rechtspraak
Publicaties en website
Medische landeninformatie rapporten
OCMW en Mediprima – Verplicht gebruik door huisartsen
Sinds 1 september 2025 moeten:
- De OCMW’s hun beslissingen tot tenlastename voor de huisartsengeneeskunde registeren in Mediprima (zoals dat al het geval is voor de beslissingen betreffende ziekenhuiszorg);
- De huisartsen hun facturen voortaan elektronisch indienen.
U kan de omzendbrief van 22 augustus 2025 van de POD MI ter attentie van de huisartsen hier vinden. De omzendbrief herhaalt de historiek van Mediprima, de modaliteiten, … en de praktische voordelen voor de huisartsen.
(!) Noteer dat de huisartsen vanaf nu het attest Dringende medische hulp voor de mensen die recht hebben op de procedure dringende medische hulp voor mensen zonder wettig verblijf zelf moeten bewaren. De HZIV kan deze attesten opvragen.
DMH – Aanbevelingen van het Rekenhof i.v.m. de duurtijd van de tenlastename van de zorg
Medimmigrant nam de tijd om het rapport van het Rekenhof over de procedure Dringende medische hulp dat gepubliceerd werd in mei 2025 meer in detail te bekijken. We willen graag enkele aanbevelingen die we erg belangrijk en/of vernieuwend vinden in het licht zetten.
Voor dit artikel kozen we ervoor om te focussen op het thema van de ‘duurtijd’ van de tenlastename van de toegang tot zorg. Twee aanbevelingen (5 en 6) van het Rekenhof gaan hier specifiek over.
> Meer info op onze website
9ter – Gevolgen van de nieuwe regels inzake gezinshereniging voor 9ter-geregulariseerden
Sinds 18 augustus 2025 zijn de nieuwe regels voor gezinshereniging van kracht. Voor personen die na die datum een positieve gegrondheidsbeslissing hebben gekregen op hun verblijfsaanvraag om medische redenen (9ter aanvraag), gelden voortaan dezelfde voorwaarden als voor gezinshereniging met personen met een beperkt verblijf. Dit betekent dat een 9ter-geregulariseerde in principe moet beschikken over stabiele, regelmatige en voldoende bestaansmiddelen alsook over voldoende huisvesting. De voorwaarde inzake bestaansmiddelen is door de nieuwe wet verhoogd en is zeer moeilijk te vervullen voor personen die om medische redenen zijn geregulariseerd.
Personen die vóór 18 augustus 2025 werden geregulariseerd op basis van artikel 9ter Verblijfswet, genieten nog van een voorwaardenvrije periode van 12 maanden.
In tegenstelling tot mensen die een verblijf kregen op basis van artikel 9bis (regularisatie om humanitaire redenen) is er voor mensen die geregulariseerd werden om medische redenen echter geen wachttermijn om gezinshereniging te mogen aanvragen; de gezinshereniging kan dus aangevraagd worden vanaf de gegrondheidsbeslissing.
Een aantal organisaties zijn van plan een beroep in te dienen bij het Grondwettelijk Hof tegen de restricties in de wet.
> Zie de Wet van 18 juli 2025 tot wijziging van de wet van 15 december 1980
> Zie het verslag bij eerste lezing, 1 juli 2025, p. 58
Fedasil – Actualisatie medisch vademecum
Op woensdag 2 juli 2025 stuurde Fedasil aan verschillende organisaties een actualisatie van het medisch vademecum. We lichten in dit artikel enkele nieuwe elementen toe.
Vaccinatie
- In het hoofdstuk over de vaccinatie van minderjarigen voegt Fedasil toe dat het pneumokokken vaccin ten laste genomen wordt door Fedasil overeenkomstig de vaccinatiekalender van de desbetreffende gemeenschappen. Verder wat betreft het RSV-virus stelt Fedasil dat preventieve therapieën kunnen worden vergoed volgens de voorwaarden van het RIZIV evenals het maternale vaccin tegen het RSV-virus (Abrysvo®).
- Op pagina 27 vermeldt Fedasil dat het vaccinatieprogramma beschreven in 4.3.2. ook geldt voor Verzoekers Internationale Bescherming No Show (= VIB die dus niet in een opvangcentrum verblijven); de kosten kunnen ten laste genomen worden door Fedasil, via een requisitorium.
Parafarmaceutisch produkten
Wat parafarmaceutisch produkten betreft, vermeldt Fedasil op pagina 48 dat ze voor de VIB’s No Show enkel parafarmaceutische producten ten laste nemen die vermeld staan in de lijst categorie D medicatie en enkel op voorschrift. De lijst medicatie categorie D is te vinden op de website van Fedasil
Psychologische zorgen
Merk op dat deze actualisatie van het medisch vademecum ook twee nieuwe annexen (=bijlagen) 24 en 25 bevat met informatie over de psychologische ondersteuning specifiek van een VIB no show die dus niet in een opvangcentrum verblijft:
- Annexe 25 (pagina 109) = brief aan zorgverleners met de voorwaarden voor de tenlastename van psychologische consulten.
- Annexe 26 (pagina 110) = de voorwaarden uit voor de tenlastename van tolkkosten in het kader van psychologische consulten voor VIB no show
Humanitaire visum - Evacuaties voor zieke personen uit Gaza
Zieke mensen die in Gaza verblijven kunnen in theorie een humanitair visum aanvragen om naar België te komen. In de praktijk zijn er echter verschillende obstakels die het proces sterk bemoeilijken. Ten eerste vereist de Belgische staat dat de Gazanen zich persoonlijk naar de Belgische post in Jerusalem begeven om een aanvraag in te dienen. Het visum moet goedgekeurd worden en indien het goedgekeurd wordt, rijst een ander obstakel gezien er sinds april 2025 geen nieuwe kandidaten meer toegevoegd worden aan de evacuatielijst naar België.
> Lees hierover meer op onze website
Voorstel voor een nieuwe Terugkeerverordering – Uitwisseling van medische gegevens
De Europese Commissie heeft een nieuwe verordening voorgesteld om de terugkeer van personen zonder wettig verblijf naar hun herkomstland te vergemakkelijken onder andere door medische informatie over hun kwetsbaarheid uit te wisselen tussen landen. We kunnen ons vragen stellen over de bescherming van persoonsgegevens van deze personen. Zo laat artikel 41, §1, b toe dat informatie over noodzakelijke medische bijstand tijdens de terugkeer met derde landen kan worden gedeeld zonder toestemming van de betrokkene. Voor het delen van specifieke medische gegevens met derdelanden is volgens artikel 41, §2, b wél toestemming vereist, maar het blijft onduidelijk of dat ook vereist is voor uitwisselingen van medische data tussen EU-lidstaten onderling. Het Europees Parlement debatteert momenteel al over dit voorstel van verordening niettegenstaande er geen effectbeoordeling van de gevolgen ervan werd uitgevoerd.
> Zie het voorstel voor een nieuwe Terugkeerverordening
> Zie het rapport van PICUM en Dokters van de Wereld: Unprotected: How proposed EU rules on deportation threaten the universal right to health (ENG)
Rechtspraak
Arbeidshof – Inschrijving bij de ziekteverzekering als gerechtigde
Het Arbeidshof van Brussel heeft op 3 april 2025 een belangrijk arrest uitgesproken over de inschrijving bij de ziekteverzekering in België als ’gerechtigde resident’ van een persoon die steun ontvangt van zijn sociale zekerheidsstelsel in het buitenland. De HZIV had deze inschrijving om die reden geweigerd maar het Hof is van mening dat de persoon enkel mag uitgesloten worden van deze inschrijving als een andere land effectief aangeduid werd als bevoegd land in het kader van een bilateraal akkoord op vlak van de sociale zekerheid.
> Lees hierover meer op onze website
EHRM – Art. 9ter: ‘ping-pong’ tussen de DVZ en de RvV schendt artikel 8 van het EVRM
In het arrest Sahiti t. België van 9 oktober 2025 heeft het EHRM de Belgische staat veroordeeld wegens schending van het privé-leven van de verzoeker (art. 8 EVRM) omwille van het heen en weer spel tussen de Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ) en de Raad voor Vreemdelingenbetwistingen (RvV) in het kader van een verblijfsaanvraag om medische redenen (art. 9ter). Ondanks zes vernietigingen door de RvV bleef de DVZ namelijk negatieve beslissingen nemen ten aanzien van deze aanvraag. Het Hof oordeelde dat deze continue rechtsonzekerheid de betrokkene in een situatie plaatste van kwetsbaarheid wat tegenstrijdig is met artikel 8 van het EVRM.
> Zie de analyse van Altea.be
RvV – Art. 9ter: Tijdelijke bescherming sluit 9ter-aanvraag niet uit
In het arrest 323 245 van 12 maart 2025 stelt de Raad voor Vreemdelingenbetwistingen (RvV) dat een persoon die in België verblijft met een A-kaart op basis van het tijdelijke beschermingsstatuut voor Oekraïners wél een belang heeft bij het indienen van een aanvraag tot machtiging tot verblijf om medische redenen (artikel 9ter Verblijfswet). De tijdelijke bescherming kan immers in tegenstelling tot verblijf op basis van artikel 9ter, niet leiden tot een verblijf van onbepaalde duur en voorziet bovendien een terugkeer zodra de oorlog in Oekraïne beëindigd is.
RvV – Art. 9ter: arts van de DVZ moet rekening houden met de verslagen van arts-specialisten
De Raad voor Vreemdelingenbetwistingen (RvV) stelt in zijn arrest 322 928 van 7 maart 2025 dat het advies van de arts van de Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ), een huisarts die de verzoekster niet onderzocht heeft, onvoldoende gemotiveerd werd. Hij heeft geen rekening gehouden met de verslagen van de twee arts-specialisten die concludeerden dat haar gezondheidstoestand was verslechterd en dat zij niet in staat was om te reizen. De RvV is van oordeel dat de DVZ-arts om nadere informatie bij de specialisten had moeten vragen als hij van mening was dat hij over onvoldoende informatie beschikte.
> Lees hierover meer op onze website
Publicaties en website
Het niet-opvangbeleid, stand van zaken (oktober 2025)
Zeven hulp- en mensenrechtenorganisaties waaronder Artsen zonder Grenzen, Vluchtelingenwerk Vlaanderen, ... publiceren de vijfde editie van hun rapport over het niet-opvangbeleid en de negatieve gevolgen ervan voor asielzoekers in België. Het rapport toont hoe het niet-opvang beleid van België in 2025 een alarmerende nieuwe fase ingaat, met recente overheidsmaatregelen die de toegang tot opvang en essentiële diensten nog verder beperken.
Ombudsman.be et Ombuds.brussels
Om de zichtbaarheid van de verschillende bemiddelingsdiensten in België te vergroten, werd in oktober de website ombudsman.be gelanceerd. Dit platform centraliseert nuttige informatie om elke burger te helpen snel de bemiddelaar te vinden die bevoegd is voor zijn situatie. U vindt er uiteraard ook informatie over de Brusselse ombudsman (Ombuds.brussels). Deze onafhankelijke dienst staat tot uw beschikking als u een probleem ondervindt met een Brusselse openbare dienst, zoals een OCMW, een gemeentebestuur of andere regionale instanties.
Let wel: de gemeente Elsene en haar OCMW, evenals de gemeente Sint-Lambrechts-Woluwe hebben hun eigen bemiddelingsdiensten, los van Ombuds.brussels.
> Website voor heel België ‘ombudsman.be’
> Website van de Brusselse ombudsman, ’ombuds.brussels’
Medische landeninformatie rapporten
Onderstaande rapporten werden recent toegevoegd aan onze pagina ’Medische landeninformatie rapporten’ .
Afghanistan
2025 - Medical treatment and healthcare
Albanië
2025 - Wirtschaftliche Lage und medizinische Versorgung
Nigeria
2025 - La situation des enfants atteints de troubles du spectre autistique (TSA)
2025 - Accès au traitement du VIH
Pakistan
2025 - Accès à divers traitements (HIV, hépatite B chronique)
Venezuela
2025 - Accès à des soins de santé
Vietnam
2025 - Mental healthcare